کاربرد شیشه های رنگی در دکوراسیون

شیشه رنگی یکی از جذاب ترین و قدیمی ترین طراحی ها در دکوراسیون داخلی است که با وجود گذشت زمان زیادی از بکار گیری آن، همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. امروزه تولید و طراحی انواع شیشه های رنگی با تنوع بالا به گونه ای است که قابل استفاده برای تزیین قسمت های مختلف از جمله دیوار، سقف، ستون ها و در فضای اتاق های منازل است. مهم ترین دلیل محبوبیت شیشه های رنگی تزئینی، نقش زیبای آن ها است که با عبور نور از شیشه در فضای مورد نظر ایجاد می‌شود و بسیار زیبا و منحصر به فرد است. نوری که از شیشه های رنگی عبور می‌کند، مسیر درخشانی را در محیط ایجاد می‌کند که حال و هوای خاصی به فضای داخل و خارج خانه می‌بخشد و سال های زیادی است که این زیبایی حفظ شده است.

 

روانشناسی شیشه های رنگی

از نظر روانشناسان، شیشه های رنگی به دلیل داشتن رنگ های جذاب و شاد در سلامت روان انسان ها اثر دارند. در دنیای امروزی و مدرن با توجه به وجود تنش های زیاد شیشه های رنگی می‌توانند، آرامش بخش باشند. هر کدام از رنگ های آن اثر روانشناسی متفاوتی ایجاد می‌کند. اکثر رنگ‌های به کار رفته در شیشه های رنگی لاکوبل رنگ های شاد هستند که تنوع آنها بسیار زیاد است و هر کدام به تنهایی اثر روان‌شناسی جدایی دارند.

روانشناسی شیشه های رنگی
روانشناسی شیشه های رنگی

در قدیم پنجره‌های رنگی را با به کارگیری از مدل‌های مختلف نقش‌های معنادار اسلیمی و با شیشه رنگی‌های ساده تزیین می‌کردند و آمیزه بی‌همتایی را ایجاد می‌کردند که با پیرامون بوسیله شبکه‌های هندسی و نورهای شیشه رنگی هم سازگاری بدیعی ایجاد می‌کرد و هم زیبایی بی‌بدیلی را به ببیننده نشان می‌داد. امرزه با وجود شیشه های رنگی لاکوبل با تنوع رنگ بسیار زیاد هم جلوه زیبایی از شیشه های رنگی و و هم طرح های و نقش های مختلف و هم حس آرامش را در دکوراسیون داخلی خانه ها به وجود آوردند.

 

ویژگی استفاده از شیشه های رنگی در دکوراسیون داخلی

  • شیشه های رنگی تزئینی به صورت مناسب و با چیدمان مطلوب به عنوان پوششی برای قسمت های ناقص در ساختمان به کار می‌روند.
  • شیشه های رنگی به عنوان یک وسیله تزیینی باعث می‌شوند که فضا از حالت یکنواخت خارج شده و به یک محیط جذاب و زیبا تبدیل شود.
  • شیشه های رنگی اگر به صورت هماهنگ با سبک دکوراسیون داخلی منزل انتخاب شوند، یک محیط هیجان انگیز و شاد و زیبایی ایجاد می‌کنند.
  • دکوراسیون داخلی منزل با استفاده از شیشه های رنگی مرغوب و زیبا علاوه بر زیبا سازی محیط در دلباز شدن فضا نیز تاثیر خیلی مهمی دارند.

 

کاربرد شیشه رنگی در معماری مدرن داخلی

پنجره با شیشه ی رنگی و طرح دار، در عین حفظ حریم خصوصی، نور فیلتر شده ی زیبایی را منتشر می‌کند. شیشه های رنگی در کنار حفظ امنیت و حریم، بسیار زیبا و کاربردی هستند. شیشه های رنگی روشن و مات بر ترکیب رنگی و اندازه ی فضا تأثیر مثبتی دارند. شیشه های طرح دار بدون رنگ برای فضاهای خنثی بسیار مناسب هستند یکی از مشخصه های سبک پیشه وری درب ورودی بزرگی است که با افزودن صحنه های زیبا با شیشه های رنگی، خیره کننده شده است.

کاربرد شیشه رنگی در معماری مدرن داخلی
کاربرد شیشه رنگی در معماری مدرن داخلی

شیشه های رنگی با نورپردازی نیز می‌توانند ترکیب شوند. همانند نور آفتاب که رنگ های پنجره با شیشه ی رنگی را نورانی می‌کند، نور پس زمینه ی لامپ با شیشه ی رنگی هم همین کار را می‌کند. در زیر برخی از نمونه های استفاده از شیشه های رنگی را برای شما شرح می‌دهیم:

 

کاربرد شیشه های رنگی به عنوان دیوار کاذب در دکوراسیون داخلی

پارتیشن شیشه ای رنگی به دیواری گفته می‌شود که از جنس شیشه طراحی و ساخته می‌شود و دارای تنوع مدل و رنگ بسیاری است. با استفاده از شیشه های رنگی و یا طرحدار و منقوش، می‌توانید با حفظ حریم خصوصی و فضا سازی، امکان انتقال نور بین دو فضا را فراهم کنید. کاربرد تفکیک کننده و جداکننده دو بخش از یک اتاق را دارد و با توجه به نوع و متریال به کار رفته در آن باعث کارکرد و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد. پارتیشن ها به سبک سنتی و یا مدرن و به صورت ثابت و یا متحرک در دکوراسیون داخلی منازل و یا ساختمان های اداری، پزشکی، بیمارستان ها و … به کار گرفته می‌شوند.

شیشه های رنگی به عنوان پارتیشن
شیشه های رنگی به عنوان پارتیشن

قیمت پارتیشن شیشه ای رنگی و یا طرحدار نسبت به برخی پارتیشن‌های دیگر مناسب‌تر است و شاید آن را بتوان جزء ارزانترین پارتیشن ها نام برد که با سرعت بالا ساخته می‌شود و دارای ترکیب رنگی بسیار زیاد است و نور را منتقل می‌کند.

 

کاربرد شیشه های رنگی در پنجره ها

استفاده از شیشه های رنگی در دکوراسیون داخلی همه خانه های قدیمی و سنتی ایرانی به خصوص در پنجره ها وجود دارد. اگر علاقه مند به ایجاد نمایی متفاوت و در عین حال چشم نواز در طراحی داخلی هستید، می‌توانید برخی از قطعات شیشه پنجره را با نمونه های رنگی جایگزین کنید و رنگ و نشاط را به فضای منزل اضافه کنید.

معمولا در فضا هایی که دیوارهای بسیار بلند دارند، از پنجر های بلند و سراسری استفاده می‌کنند. اگر خانه شما دارای دیواری بلند است، از قطعات شیشه های رنگی جذاب استفاده کنید و نمایی کلاسیک و خیره کننده به منزل خود بدهید. این نما سادگی دیوار و پنجره ها را از بین می‌برد و برای دکوراسیون شما مانند یک اثر هنری خواهد بود.

 

شیشه های رنگی در پاگردها و راه پله

یکی دیگر از کاربرد های شیشه های رنگی، استفاده از شیشه های رنگی در پاگرد راه پله ها یکی دیگر از کاربرد شیشه های رنگی در دکوراسیون داخلی است. راه‌پله‌ها عنصر مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل به حساب می‌آیند. زیرا اگر به زیبایی طراحی شده باشند هنگامی که از آن‌ها برای بالا رفتن به طبقات بالا استفاده می‌کنید احساس فوق‌العاده‌ای را به شما منتقل می‌کنند و در زیبایی کلی محیط منزل نیز نقش بسزایی دارند. پاگردها از فضاهایی هستند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و برای زیبا سازی آنها اقدامی زیادی صورت نمی‌گیرد.

شیشه های رنگی در راه پله
شیشه های رنگی در راه پله

با استفاده از شیشه های رنگی لاکوبل، می‌توانید این فضا را به زیباترین نحو ممکن تزئین کنید. همچنین می‌توان از شیشه های رنگی لمینیت و یا سکوریت برای نرده راه پله ها و یا پله گرد ها که از مقاومت و امنیت بالایی برخوردار هستند و ایده ای بسیار جذاب و خیرکننده برای دکوراسیون داخلی منزل است استفاده کرد.

 

بلوک های شیشه ای رنگی در دکوراسیون داخلی

از جذاب ترین محصولات ساخته شده از شیشه های رنگی، بلوک شیشه ای است. این بلوک ها میزان امنیت محیطی را افزایش می‌دهند و به کاربر این امکان را می‌دهند که بتواند خلاقیت خود را با انتخاب نوع چیدمان این بلوک ها در کنار هم در دکوراسیون داخلی اعمال کند.

بلوک های شیشه ای رنگی در دکوراسیون داخلی
بلوک های شیشه ای رنگی در دکوراسیون داخلی

کاربرد بلوک های رنگی در دکوراسیون داخلی بسیار بالا است. اگر قصد جداسازی قسمت‌های مختلف را دارید، و نمی‌خواهید از میزان نور طبیعی منزل کم شود، از بلوک‌های شیشه‌ای رنگی استفاده کنید بلوک‌های شیشه‌ای برای دکوراسیون قسمت‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی، بسیار مناسب هستند. نصب بلوک‌های شیشه ای بسیار راحت است و نوع رنگی آن‌ها زیبایی خیره کننده ای را به محیط می‌بخشند.

 

آینه‌کاری

یکی از قدیمی‌ترین طراحی های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی، آینه است. آینه‌کاری موجب زیباسازی محیط منزل می‌شود و نور زیادی را در محیط منعکس می‌کند و جلوه خاصی به منزل می‌دهد. آینه‌کاری به دو شیوه سنتی و مدرن انجام می‌شود.

آینه‌کاری سنتی

در آینه‌کاری سنتی از طرح‌ها و اشکال خاصی استفاده می‌شود. از آینه‌کاری سنتی بیشتر در کاخ‌ها، امام‌زاده‌ها، مساجد، بازاره، مدارس و … استفاده می‌شود. در گذشته در کنار آینه‌کاری سنتی از آجرکاری، گچبری و کاشی‌کاری نیز استفاده می‌شده تا جلوه خاصی به محیط داخل و یا بنای ساختمان بدهند. اما امروزه با پیشرفت چشم‌گیری که در صنعت آینه به وجود آمده است برای زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل از آینه‌کاری مدرن استفاده می‌کنند.

آینه‌کاری مدرن

با پیشرفت صنعت آینه، از آینه‌کاری مدرن در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود به صورتی که آینه‌ها را به صورت اشکال هندسی ساده برش می‌دهند و از آن‌ها برای زیباسازی فضای داخل خانه استفاده می‌کنند.
آینه‌کاری مدرن
از مهم‌ترین ویژگی‌های آینه، می‌توانبه استفاده آن در بخش‌های مختلف منزل شامل: سقف‌ها، اتاق خواب‌ها، دیوارها، درب ها، اتاق نشیمن و … استفاده کرد. پراستفاده‌ترین نوع آینه در دکوراسیون داخلی، آینه‌های تخت هستند.

شیشه به جای دیوار بیرونی در دکوراسیون داخلی

یکی از موارد خارق العاده در مورد شیشه های رنگی استفاده از آنها به عنوان نمای بیرونی است که در حقیقت فضای داخلی را نیز خیلی عوض می‌کند. شیشه‌های رنگی جذاب کهبه جای دیوار بیرونی استفاده می‌شوند با عبور نور از آنها نمایی خیره کننده و استثنایی به فضای داخلی منزل می‌دهند. مهم نیست دکوراسیون داخلی ساختمان مدرن و یا سنتی و کلاسیک باشد، این تاثیر زیبا و جذاب فضای مورد نظر را دگرگون می‌کند.

 

استفاده از شیشه های رنگی در درب ها

یکی دیگر از کاربرد های شیشه های رنگی، استفاده از آنها در درب های ورودی و دیوار هایی است که در داخل ساختار خود فضایی برای قرار دادن شیشه را دارند. استفاده از درب هایی که از شیشه های رنگی تشکیل شده اند نیز برای ورودی های ساختمان و یا ورودی حیاط گزینه ای بسیار جذاب هستند و نمای زیبایی ایجاد می‌کنند.

استفاده از شیشه‌های رنگی در درب ها
استفاده از شیشه‌های رنگی در درب ها

درب های تماما شیشه ای بسیار جذابی وجود دارند که به صورت طرح های مدرن، کلاسیک، مشبک و طرح های سنتی طراحی و ارائه شده‌اند، وجود این درب ها می‌توانند به عنوان عنصری محوری در دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر تان عمل کند. نمونه های مات و یا نیمه مات و مشبک می‌توانند در عین حفظ حریم خصوصی، زیبایی و جذابیت خارق العاده به فضای ذاخلی ساختمان بدهند.

 

شیشه های رنگی در سرویس بهداشتی و حمام

یکی از کاربرد های مهم شیشه های رنگی جدا سازی و فضا سازی سرویس های بهداشتی می‌باشد. این شیشه های رنگی در عین کاهش محدود سازی بصری نسبت به جدا سازها و پارتیشن های دیگر، نمای زیبایی به فضای سرویس بهداشتی می‌دهند.

شیشه‌های رنگی در سرویس بهداشتی و حمام
شیشه‌های رنگی در سرویس بهداشتی و حمام

عمده کاربرد شیشه های رنگی در این فضا در مورد دوش حمام است، می‌توانید فضایی مانند اتاق دوش در سرویس بهداشتی ایجاد کنید.

 

نورگیرها با شیشه های رنگی در دکوراسیون داخلی

معمولا اتاق های طبقه همکف و یا زیرزمین خانه ها دارای نورگیر هستند، که به منظور افزایش نور محیطی ساخته شده اند. از شیشه های رنگی طرح دار و یا بلوک های رنگی به جای شیشه های ساده برای نورگیر ها استفاده کنید و فضای منزل را زیبا کنید.

 

شیشه های رنگی در فضای داخلی خانه های کویری

در مناطق کویری که شدت نور در آن جا خیلی زیاد است و به دلایل اقلیمی، تنوع رنگ در آنجا بسیار کم است، از بازتاب زیبای شیشه های رنگی در قاب های مشبک و ایجاد بازی نور استفاده می‌کنند.

شیشه‌های رنگی در خانه های کویری
شیشه‌های رنگی در خانه های کویری

این پنجره ها شدت نور را در فصل های مختلف تنظیم می‌کنند، نور را در ساعاتی که شدت آن زیاد است، پخش می‌کند. از دیگر هدف‌های معماران در به کار بردن شیشه های رنگی، فراری دادن حیوانات خزنده در کویر می‌باشد.

 

اکسسوری های جذاب و مدرن شیشه ای

دکوراسیون مدرن در مورد شیشه های رنگی عقب نشینی نکرده است، اکسسوری (لوازم مد) رنگی مثل میز با پایه هندسی و رنگی یکی از مواردی است که در آنها از شیشه های رنگی استفاده شده است. نکته مهم در مورد اکسسوری ها این است که ترجیحا آن ها را در موقعیتی قرار دهید که نور از ساختار آن عبور کند و جلوه خود را به نمایش بگذارد. این اکسسوری ها می‌توانند جا شمعی، ایده ای برای روی میز، مجسمه و یا موارد متنوعی باشند که زیبایی و رنگ را با خود به همراه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید