آسانسور شیشه ای چیست؟

امروزه صنعت شیشه با استفاده از تکنولوژی های جدید خود قادر به تولید آسانسور شیشه ای شده است. از آسانسور شیشه‌ای یا همان پانوراما برای زیبایی هرچه بیشتر ساختمان استفاده می شود. از این نوع آسانسور در ساختمان های بلند برای دیده شدن فضای معماری ساختمان و گاها فضای اطراف استفاده می شود.

استفاده از شیشه درآسانسور
استفاده از شیشه در آسانسور

از مدرن ترین طراحی شیشه می توان به آسانسور شیشه ای اشاره کرد، این آسانسورها با نمایی شیشه ای ساخته می‌شوند و ظاهری بسیار جذاب و زیبا دارند. آسانسورهای شیشه ای دنیایی از ایده های نو و بدیع را پیش روی معماران می گذارند و بدین ترتیب معماران بدون کوچکترین محدودیتی می توانند هرآنچه در ذهنشان می گذرد به واقعیت تبدیل کنند.

انواع آسانسورهای شیشه ای

  • هیدرولیکی
  • کششی

آسانسور شیشه ای هیدرولیکی

در آسانسور شیشه ای سعی بر آن است که سیستم برقی و مکانیکی در جاهایی قرار گیرد که قابل دیدن نباشد. در مدل هیدرولیکی، آسانسور بدون نیاز به وجود اجزایی مثل وزنه و سیم بکسل حرکت میکند.

آسانسور هیدرولیکی
آسانسور هیدرولیکی

عدم وجود وزنه تعادل و سیم بکسل باعث میشود این مدل آسانسور نمای چشم گیر و بسیار زیبایی داشته باشد. با توجه به محدودیت هایی که در سیستم هیدرولیکی وجود دارد از این مدل در ساختمان های با ارتفاع زیاد استفاده نمی شود. همچنین سرعت آسانسور شیشه ای هیدرولیکی کم است (تقریبا حدود (0.5 m/s)) و برای ساختمان هایی با حداکثر توقف 3 تا 5 بکار میرود.

آسانسور شیشه ای کششی

با توجه به محدودیت های موجود سیستم هیدرولیکی برای ساختمان هایی با ارتفاع بلند، سیستم کششی مورد نیاز است. در سیستم کششی از سیم بکسل و وزنه تعادل استفاده شده است، ولی با انجام ترفند هایی این سیستم کمتر قابل دید است.

بالابر کششی
بالابر کششی

در برج ها و ساختمان های بلند مرتبه این مدل مورد استفاده قرار می گیرد. اساس کار این سیستم این است که به سبب سیم بکسل و وزنه تعادل موجود در سیستم کششی، آسانسور به حرکت در می آید.

جنس شیشه آسانسور چیست؟

جنس شیشه بکار رفته در این آسانسورها لمینت است که به عنوان نوعی شیشه نشکن با مقاومت زیاد شناخته شده است. بالا بودن خاصیت انعطاف پذیری شیشه به طراحان اجازه می دهد که ایده های خود را به راحتی به اجرا بگذارند. کارایی این نوع شیشه به گونه ای است که در اثر ضربه ی شدید نیز فقط خط های ترک خوردگی بر روی آن مشاهده می شود ولی فرو نمیریزد. شیشه های لمینتی که برای طراحی کابین آسانسورهای پانوراما مورد استفاده قرار میگیرند به راحتی قابل شستشو هستند و هیچگونه آثاری از رنگ پریدگی و تغییر رنگ با گذشت زمان بر روی آنها دیده نمی شود. همچنین این شیشه ها در برابر گرما و حرارت هم بسیار مقاوم هستند.

آسانسور شیشه ای از لحاظ ایمنی

در واقع میتوان گفت آسانسورهای شیشه ای، نسل جدیدی از آسانسورها هستند که به مراتب ایمن تر، زیباتر، با کیفیت تر و مدرن تر نسبت به نسل های قدیمی و قبلی خود طراحی و ساخته شده اند. همانطور که در بالا گفته شد، جنس شیشه برای آسانسور، از لمینیت است که در برابر ضربه و تحمل فشار از قدرت بالایی برخوردار بوده و در هنگام وقوع زلزله و حوادث طبیعی و غیرطبیعی دیگر شیشه آسیب جانی وارد نمی‌نماید؛ زیرا در ساختار شیشه لمینیت از نوعی تلق استفاده‌ شده است که در هنگام شکستن شیشه مانع از ریزش و پاشیدن آن می‌شود.

انواع کابین شیشه ای یا پانوراما

کابین به کار برده در آسانسور های شیشه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این کابین ها در دو مدل به بازار کار ارائه می شود.

  • مدل مکعبی
  • مدل گرد

آسانسور شیشه ای مدل گرد

این مدل را می‌توان در داخل پاساژهای تجاری و اداری و حتی برای خانه‌های دوبلکس استفاده نمود. آسانسور پانوراما گرد دیدی 360 درجه داشته و شما در داخل فضا می‌توانید به‌ تمامی جهات دید داشته باشید.

"کابین

علاوه بر دید بسیار زیبا بوده و نمایی جذاب برای اماکن تجاری و اداری لوکس ایجاد می‌کند. نصب و اجرای آسانسور شیشه ای گرد سخت‌تر از آسانسورهای مکعبی است و نیاز به مهارت بالایی دارد؛ بنابراین در صورتی‌ که قصد خرید و اجرای آسانسور شیشه ای گرد را دارید حتماً توسط شرکت‌های معتبر و با سابقه سفارش خود را به ثبت برسانید.

آسانسور شیشه ای مدل مکعبی

مدل دیگر این آسانسورها، مکعبی است که در واقع دیگر حالت گرد یا نیم گرد نیستند. این آسانسور‌ها توسط تکنسین بالابر اندازه گیری می شود و شاسی گیری نیز صورت می گیرد.

"کابین

تفاوت اصلی این دو مدل، ظاهر و میزان دشواری در نصب آن‌ها می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید