شیشه لمینیت چیست؟

شیشه لمینت یا لمینت، یکی از شیشه های ایمنی می باشد که در مقایسه با انواع شیشه‌ها، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. شیشه لمینیت یا لمینت نسبت به شیشه‌های معمولی از ضریب ایمنی بیشتری برخوردار است. شیشه معمولی در اثرشکست به قطعات درشت و برنده خرد شده که می‌توانند منجر به خسارات جانی و مالی عظیم گردد. شیشه‌های سکوریت در مقایسه با شیشه‌های معمولی وضعیت بهتری دارند.

شیشه لمینت
شیشه لمینت

این شیشه‌ها در اثر شکست به قطعات ریز و غیر برنده خرد می‌شوند که هیچ گونه خطر جانی ندارند اما به هر حال شیشه فرو می‌ریزد. فلسفه پیدایش شیشه‌های لمینت مرتفع نمودن این مشکل شیشه بود. در فرایند لمینت میان دو یا چند لایه شیشه، میان لایه‌های پلیمری قرار گرفته و کل مجموعه تحت فشار وحرارت به صورت دائمی یکپارچه می‌گردند. مهمترین مشخصه شیشه‌های لمینت الگوی شکست آنهاست. شیشه‌ها در اثر ضربه می‌شکنند اما تکه‌های شکسته به میان لایه چسبیده و شیشه یکپارچگی خود را حفظ می‌نماید.

تاریخچه شیشه لمینیت

سال ۱۹۰۳ توسط یک شیمیدان فرانسوی بنام “ادوارد بندیکناس” بصورت تصادفی اختراع شد، وی در هنگام کار در آزمایشگاه مشاهده کرد فلاسک شیشه‌ای پوشش داده شده با نیترات سلولز(نوعی پلاستیک) بعد از شکست متلاشی نشده و قطعات شکسته شده بصورت پیوسته در کنار یکدیگر باقی‌ ماندند. شیمیدان فرانسوی از این مشاهده الهام گرفت و از آن جهت تهیه شیشه لمینت استفاده نمود. ازاین اختراع برای اولین بار در جنگ جهانی اول برای تهیه شیشه ماسک گاز استفاده شد و سپس در سال ۱۹۳۹ کمپانی فورد بکاربردن شیشه لمینت را درصنعت خودرو سازی آغاز کرد.

ساختار شیشه لمینیت چیست؟

شیشه لمینت از دو یا چند لایه شیشه با لایه های PVB (پلی وینیل بوتیرات) ساخته میشود. لایه های پی وی بی به وسیله دستگاه های اتوکلاو به دیگر لایه ها متصل میشوند. این لایه ها باعث میشوند شیشه در هنگام شکستن انسجام خود را حفظ کند و پراکنده نشود. در واقع وجود لایه پی وی بی باعث در کنار هم نگه داشتن تکه های خرد شده شیشه میشود. ضخامت شیشه های لمینت به نوع کاربرد آنها بستگی دارد.

مکانیزم شیشه لمینیت چیست؟

ورق‌های شیشه‌ای مورد استفاده برای ساخت شیشه‌های لمینت می‌تواند شیشه‌های معمولی، شیشه سکوریت، شیشه رنگی، شیشه فلوت و … باشد. برای شیشه دو لایه لمینت ضخامت معمول ورق‌های شیشه هست. این شیشه‌ها شفافیت خوبی داشته و مقاومت در برابر ضربه آن‌ها چندین برابر بیشتر از شیشه‌های معمولی است. از این رو از آن‌ها در ساخت شیشه‌های امنیتی استفاده می‌شود.

مکانیزم شیشه لمینیت
مکانیزم شیشه لمینیت

با توجه به خاصیت چسبندگی بسیار بالای PVB، در اثر شکست قطعات شکسته شده بر روی لایه PVB باقی مانده و فرو‌ نمی‌ریزند. PVB مقدار زیادی از انرژی ضربه را جذب و به سرعت آن را در سطح خود پراکنده می‌سازد. بدین ترتیب ایمنی انسان‌های داخل و خارج ساختمان حفظ می‌گردد. عایق صدا یکی از عوامل مهم برای ارزیابی ساختمان‌های مدرن مسکونی است.

کاربرد شیشه لمینیت در ساختمان

شیشه های نشکن به دلیل مقاومت بالایی که دارند نوعی شیشه امنیتی محسوب میشوند و علاوه بر استفاده از آنها در ساختمان های مسکونی که به عنوان نوعی عایق صوتی و متریالی برای رویت فضای بیرون ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. در سایر مکان ها از جمله فرودگاه ها، اماکن اداری و تجاری، فروشگاه های زنجیره ای، ویترین صرافی ها و طلا فروشی ها و دیگر مکان ها و نیز به عنوان کف دکوراتیو در ساختمان ها کاربرد دارد.

کاربرد شیشه رنگی لمینت در ساختمان
کاربرد شیشه رنگی لمینت در ساختمان

شیشه های نشکن به عنوان شیشه اتومبیل نیز مورد استفاده قرار میگیرد. زیرا به دلیل خاصیت کشسانی شیشه میزان خسارت ناشی از شکستن آن در هنگام تصادف کاهش می یابد و امنیت راننده را فراهم میسازد. علاوه بر آن از این نوع شیشه به عنوان شیشه های ضد گلوله و شیشه های عایق صوتی در مکان های امنیتی استفاده میشود.

اجزاء تشکیل دهنده شیشه لمینیت چیست؟

شیشه لمینیت یا Laminate Glass از یک یا چند لایه لمینیت (پی وی بی) که مابین آن‌ها با ضخامت‌های مختلف که به‌صورت خام و یا سکوریت می‌باشند، تشکیل می‌شود. این لایه‌ها با ضخامت 1.5 میل بوده و به‌وسیله دستگاه‌های پیشرفته اتوکلاو به یکدیگر متصل می‌شوند. اجزای تشکیل دهنده شیشه لمینت از ترکیب چندلایه شیشه و افزایش ضخامت آن سبب می‌گردد. تا شما از هرگونه آسیب دور بمانید. همین طور ورق‌ها و لایه‌‌های متناوب سبب گردیده تا برای طلا فروشی بسیار مناسب باشد. این محصول با ساختار لایه‌ای از هرگونه نفوذ اجسام و یا شلیک گلوله در امان مانده و دیگر موارد مشابه نیز نمی‌توانند به آن آسیب وارد کنند. این محصول در برابر دیگر شیشه‌ها مقاومتی بین ده تا پنج برابر داشته و بر ایمنی آن می‌افزاید البته قیمت شیشه لمینت از شیشه سکوریت نیز بیشتر می‌باشد.

مراحل ساخت شیشه لمینیت چیست؟

در فرایند تولید شیشه لمینیت و یا در خط تولید آن می توان این گونه بیان کرد که:

ابتدا به کارخانه شیشه، طرح نقشه کشی از شیشه لمینت درخواستی ارسال می شود سپس کارخانه با ابعاد و طرح داده شده با دو جزء اساسی از ساخت شروع به کار می کند. بر اساس ضخامت درخواستی و استاندارد از شیشه لمینت در محل نصبی در پایه ترین حالت از دو لایه شیشه سکوریت 10 میل استفاده می کنند. پس از انجام دو مرحله بالا از لایه PVB در بین هر لایه از شیشه سکوریت گذاشته می شود. در مرحله بعد خط تولید شیشه لمینت شیشه ها وارد دستگاه اتوکلاو می شوند.

مراحل ساخت در کارخانه
مراحل ساخت در کارخانه

داخل دستگاه اتوکلا کامل خلاء بوده که باعث می شود که هوا از میان شیشه ها خارج شده و به دلیل وجود گرما، لایه PVB به هردو لایه شیشه چسپیده و باعث استحکام و متصل شدن شیشه ها به یکدیگر می شود. شیشه لمینت، نوعی از شیشه‌های امن محسوب می‌شوند كه دارای دو يا تعدادی از شيشه سکوریت و لایه ی (PVB) كه مرز بين اين شیشه‌ها می باشد كه با انجام فشار و دما صورت می‌گیرد. این فرآیند سبب می‌شود هنگام شکستن و ضربه خوردن شیشه، شیشه‌های پودر شده نه‌تنها جایی نریخته بلکه با کشش و چسبندگی طلق همگی آن‌ها جذب‌شده و از ریزش آن جلوگیری شود. این فرآیند در اتومبیل بسیار کاربرد دارد.

ویژگیهای شیشه لمینیت چیست؟

  • به دلیل بالا بودن امنیت شیشه های نشکن از این نوع شیشه ها در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها به وفور استفاده میشود. این شیشه ها در برابر حوادث گوناگون مانند زلزله، وزش شدید باد، آتش سوزی و … مقاومت بالایی دارند و امنیت ساکنین ساختمان را فراهم می آورند.
  • استفاده از چندين نوع شيشه در لایه‌های مختلف از ديگر مزیت‌های مهم شيشه لمینت می‌باشد كه باعث افزايش كارايی اين نوع شيشه لمینت می‌شود.
  • عبور مستقیم نور خورشید از شیشه های معمولی باعث کمرنگ شدن رنگ وسایل داخل ساختمان میشود. علت اصلی فرسوده شدن و رنگ پریدگی مبلمان، فرش، پرده و سایر لوازم منزل تغییرات شیمیایی ایجاد شده توسط اشعه UV خورشید است. شیشه های چند لایه لمینت به دلیل مجهز بودن به عوامل جذب UV تا حدی اشعه خورشید را جذب کرده و مانع از ورود مستقیم آن به ساختمان میشود.
  • شیشه های لمینت در برابر عبور صدا مقاومت بالایی دارند و نوعی عایق صوتی محسوب میشوند که از انتقال سر و صدا ممانعت میکنند و آلودگی صوتی خارج از ساختمان را وارد ساختمان نمیکنند.
  • همچنين طلق (pvb پی وی بی) بكار رفته در اين محصول باعث كنترل اشعه ماورای بنفش نيز می‌شود.

انواع شیشه های لمینیت

در این مقاله به معرفی چهار نوع شیشه لمینت میپردازیم.

1- شیشه رنگی

در بسیاری از موارد برای زیباتر شدن نمای شیشه ای، از شیشه های لمینت رنگی استفاده می کنند.

شیشه لمینت رنگی
شیشه لمینت رنگی

این نوع از شیشه ها به دلیل زیبایی که دارد، علاوه بر نمای ساختمان، در ساخت دکوراسیون داخلی خانه نیز استفاده می شود.

2- شیشه فوتولمینیت

فوتولمینیت کردن شیشه به معنی لمینت کردن یک طرح گرافیکی درون شیشه است. در اجرای این روش میتوان از پارچه، طلق یا چاپ مستقیم شیشه بهره برد.

شیشه فوتولمینت
شیشه فوتولمینت

در لمینت پارچه، پارچۀ دلخواه بین دو شیشه قرار گرفته و به طور دائم لمینت میشود. در لمینیت با طلق، طرح مورد نظر به صورت دیجیتال روی طلق مخصوص چاپ و طلق چاپ دار بین دو شیشه، لمینت می شود. در روش چاپ مستقیم، چاپ دیجیتال مستقیما روی شیشه انجام شده و سپس الیۀ شیشه چاپدار با یک الیۀ دیگر شیشه لمینیت میگردد.

3- شیشه طرحدار

این نوع از شیشه ها با استفاده از فناوری لمینت اجسام بین شیشه ساخته می شود.

استفاده در زیباسازی منزل
استفاده در زیباسازی منزل

شیشه های لمینیت طرح دار، تنوع بسیار زیادی دارند و معمولا آن ها برای زیبا سازی فضای داخل خانه استفاده می شود.

4- شیشه ضدگلوله

با تقویت ایمنی شیشه های لمینت، می توان این نوع شیشه را آنقدر در برابر ضربه مقاوم کرد که حتی در برابر شلیک گلوله نیز پایدار باشد.

استفاده در موزه و صرافی
استفاده در موزه و صرافی

از این نوع شیشه در ویترین طلا فروشی ها، صرافی ها، موزه ها و سایر مکان هایی که احتمال سرقت وجود دارد استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید