اختراع شیشه در معماری

شیشه بعنوان یک ترکیب جدید و شفافی که داشته از زمان پیدایش تاکنون همواره مورداستفاده طراحان و معماران بسیاری بوده، استفاده از شیشه در دوره‌های مختلف موجب شکل‌گیری اندیشه و سبک نوینی در معماری هر دوره شده است. 

به دلیل در دسترس نبودن شیشه برای همگان درگذشته بیشتر از شیشه برای تزیین کاخ‌ها و اقامتگاه‌های شاهزادگان و متمکنین مورداستفاده بوده تا شکوه و عظمت بناها و ساکنین را به نمایش بگذارند.

 

تاریخچه شیشه در معماری

از گذشته تا کنون شیشه جزئی از معماری محسوب می شده که کارآیی و استفاده وفور شیشه در معماری نوین پدیدار گشت. تاریخچه شیشه در معماری بنا به دوره های مختلف معماری و هنر متفاوت بوده است. در برخی از دوره ها از شیشه فقط به عنوان زینت دهنده خانه و در دوره هایی دیگر به عنوا یک ابزار کارآمد در صنعت ساخت و ساز استفاده شد. 

شیشه رنگی در نمای ساختمان
شیشه رنگی در نمای ساختمان

تاریخچه شیشه در معماری نوین را می توان در معماری سبز و شیشه برسی نمود که شیشه به عنوان انتقال دهنده نور خورشید به داخل اداره ها و ساختمان ها کارآیی دارد. انتقال نور موجب می شود تا محیط کاری از نشاط و سرزندگی و در نهایت افزایش کارآیی کارکنان می گردد. همچنین برای کنترل دما و عایق بودن صدا و حرارت در معماری از شیشه های پرداخت شده دوبل استفاده گردیده. با برسی تاریخچه شیشه در معماری می توان اظهارداشت که شیشه در معماری نوین نقش بسیار کارآمدی را ایفا نموده است تا مصرف انرژی و ایجاد آلودگی زیست محیطی به میزان بسیار زیادی کاهش یابد.
 

شیشه و استفاده آن درگذر تاریخ معماری جهان 

استفاده گسترده شیشه را می‌توان در قرون‌وسطی مشاهده نمود. در آغاز دوره رنسانس استفاده از شیشه‌رنگی در نما به دلیل کم‌رنگ شدن ساخت ساختمان و بناهای بزرگ کاهش پیدا کرد و استفاده از شیشه به داخل منازل انتقال یافت. در سده ۱۹ میلادی هم‌زمان با معماری گوتیک به دلیل ارزان‌تر شدن قابل تهیه بودن شیشه برای همگان به استفاده از شیشه‌رنگی نگاه تازه‌ای شد. 

شیشه در ابتدا بیشتر به‌عنوان ظروف مصرفی و همچنین لوازم تزیین در ساختمان، زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعدها با گسترش ساخت، محبوبیت استفاده از آن در ساختمان افزایش یافت. 

ساختمانی با نمای خارجی شیشه ای
ساختمانی با نمای خارجی شیشه ای

در قرن ۲۰ و با پیشرفت صنعت شیشه‌سازی شیشه‌های مقاوم‌سازی شده( سکویت و لمی نیت) کاربرد این شیشه‌ها در صنعت ساختمان‌سازی افزایش مخصوصاً ساختمان و بناهای چندطبقه و نمای تمام شیشه بناها مورداستفاده قرار می‌گرفت. در ابتدای کشف شیشه به دلیل اینکه قابلیت حل شدن در آب را نداشت به‌عنوان ظرف کاربرد داشت اما باگذشت زمان و آگاهی از دیگر خاصیت‌های شیشه ازجمله خاصیت بازتابندگی و شکست از شیشه به‌عنوان عدسی و ابزار ستاره‌شناسی و پزشکی استفاده می‌شود.

 

مواد اولیه صنعت شیشه-مواد سازنده شیشه

مواد اولیه صنعت شیشه سلیسیم دی‌اکسید هست. مواد سازنده شیشه  سیلیس مواد اولیه واصلی آن از سیلیس هست. این نوع شیشه برای کاربردهای ویژه مورداستفاده قرار می‌گیرد. سدیم کربنات به‌عنوان موادی که دمای شیشه را کاهش می‌دهد تا بتواند قابل‌حل شدن در آب شود، سنگ‌آهک، اکسید منیزیم، آلو مینا را به ترکیبات اضافه می‌کنند تا از خاصیت حل‌شدگی در آب جلوگیری شود و شیشه به پایداری و مقاومت برسد، این نوع شیشه به‌عنوان شیشه آهک سود دار شناخته می‌شود که بیشترین درصد شیشه تولیدی و استفاده‌شده را به خود اختصاص می‌دهد.

کشف مواد اولیه صنعت شیشه موجب شده تا این صنعت روز به روز به پیشرفت بیشتری نسبت به سالهای قبل برسد و بتوان شیشه ای نشکن و مقاوم در ایعاد و انواع مختلف را تولید و راوانه بازار کرد. رامادر یکی از سازندگان برجسته و مطرح شیشه در بین تولید کنندگان می باشد که که از مواد سازنده شیشه اولیه باکیفیت و درجه یک استفاده می کند که در نهایت اواع شیشه سکوریت و لمینیت و… درجه یک و با کیفیت تولید می کند.

 

خواص شیشه

 شیشه‌های اختراع‌شده موجود در بازار دارای ترکیبات مشابه و عناصر دیگری دارند که همین عناصر موجب درخشان‌تر شدن شیشه می‌شوند. چون ضریب شکست نور بازتاب آن بالا می‌رود. برای ایجاد خاصیت عدسی به شیشه به آن اکسید لانتان  اضافه می‌کنند. اضافه کردن آهن به شیشه باعث می‌شود تا انرژی فروسرخ را جذب نماید. به همین ترتیب با افزودن یک عنصر خاص به شیشه می‌توانند شیشه ساخته‌شده را برای صنایع و مواد خاص دیگری مورداستفاده قرار دهند. 

به همین منوال و با تغییر در ترکیبات و مواد و همچنین فرایند ساخت شیشه‌ها می‌توان شیشه لمینت و  شیشه سکوریت را در ابعاد و اندازه‌های دلخواه تولید نمود که تمام شیشه‌ها پایه اصلی عنصر سیلیس را دارا می‌باشند.

 

کاربرد شیشه

شیشه کاربرد دیداری دارد به این دلیل که موجب استفاده حداکثری از نور روز هست که دید داخل و بیرون را افزایش می‌دهد و زیبایی نما را افزایش می‌دهد. همچنین موجب جلوگیری از هدر رفت گرما و ایجاد تعادل گرمایی در محیط می‌شود. عمر مفید بالایی دارد و استحکام کافی و تحمل تنش گرمایی زیادی و عایق صدا هست. به همین دلیل در بسیاری از صنایع ازجمله ساختمان‌سازی لوازم‌خانگی، خودروسازی و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 شیشه در دکوراسیون داخلی
شیشه در طراحی داخلی

 

ویژگی فیزیکی شیشه

شیشه به دلیل نوع ساختار و عناصر سازنده آن بعد از تولید دارای برخی ویژگی‌های مهم واصلی هست که دلیل اصلی برای استفاده از شیشه در موارد خاص و ویژه شده است. 

  • مهم‌ترین ویژگی و خاصیت شیشه شفافیت آن هست. به دلیل فرایند ایجاد کشش سطحی در شیشه موجب شکل‌گیری شیشه و به وجود آمدن سطح شفاف می‌شود. به‌طوری‌که ازیک‌طرف شیشه طرف دیگر به‌وضوح قابل‌مشاهده هست.
  • شیشه توانای شکستن نور، عبور نور، را دارد. در صنایع و موارد مختلف کاربرد دارد ازجمله کاربرد شیشه در الکترونیک نوری (فیبر نوری) هست. 
  • به دلیل ساختار شیشه می‌توان آن را در هنگام ساخت به اشکال و صاف و ساده یا پیچیده ساخت و برای افزایش مقاومت آن لایه به لایه روی آن باید کارهای ویژه‌ای انجام داد. 
  • امکان تولید و ساخت شیشه‌های رنگی به‌وسیله اضافه کردن یون های الکتریکی که باعث می‌شود تا شیشه در رنگ ها مختلف تولید شود که همچنان شفافیت و هموار بودن سطح را دارد. 

 

مشخصه شیشه در معماری

استفاده از شیشه از سالهایی دور در صنعت ساختمان بسیار حائز اهمیت بوده. شیشه به دلیل شفافیت جنسی که دارد محافظ خوبی هم در برابر باد و گرد غبار برای عدم نفوذ آنها به درون خانه‌ها بوده و هست. به جز خاصیت نفوذناپذیری گرد و غبار و باد خاصیت شفافیت آن باعث می‌شود نور لازم برای ساختمان‌ها تامین شود.

در سالهای دور در ساخت شیشه ایراداتی وارد بود که با خود ناخالصی‌ها و حباب‌های نامنظمی را در خروجی آخر تولید این محصول به بار می آورد که هم اکنون با گذشت زمان و باوجود تکنولوژی‌های جدید تمامی این ایرادات برطرف شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید